‘We beginnen gewoon en zien wel waar het schip strandt.’ Een logische gedachte als je een goed idee hebt. Je wilt immers zo snel mogelijk je product of dienst aan de man brengen. Je zorgt voor een tiptop aanbod, een mooie website en natuurlijk kent iedereen uit jouw netwerk én daarbuiten binnen no-time je onderneming.
Ondanks enkele initiële opstartperikelen weet je een bloeiende onderneming op te zetten. Tevreden klanten, een team van competente en betrokken professionals om je heen en een groot lonkend gat in de markt dat wacht op jouw business om veroverd te worden. Je kijkt eens om je heen en denkt: ‘Ik zit vast.’
Groei
Dag in dag uit werk je hard om je klanten de beste kwaliteit te geven. Je team is gedreven en draagt ideeën aan voor meer omzet, meer verkoop, meer klanten. Ondanks alle overuren, inzet en ideeën stagneert de verkoop en raak je de grip op je zaak kwijt. Dat merk je ook aan je bankrekening. De cashflow wordt met de maand nijpender. Nog even en je kunt je leveranciers niet meer betalen. En dan hebben we het nog niet eens over je persoonlijke inkomen.
Uitdaging
De afgelopen jaren heb je enorm veel tijd, geld en energie in de zaak gestoken. Keihard werken om op tijd te leveren, te zorgen dat de kwaliteit op peil blijft, systemen werkend te krijgen, de juiste leveranciers te vinden en er een enigszins fatsoenlijke administratie op na te houden. Allemaal belangrijke zaken, maar wat ontbreekt is het fundament van je onderneming. Een gedegen plan waarop je verder bouwt. Je hebt de muren en het dak van je huis gebouwd, maar niet geïnvesteerd in de fundering. Dat gaat misschien even goed, maar zonder die fundering stort het op een gegeven moment in. Een aanpak die gedoemd is te falen.
Plan
Om jouw fundering, je plan of strategie, te maken heb je een doel nodig. Wat was het ook alweer dat je in de wereld wilde zetten en waarom?
Een duidelijk doel motiveert. Het daagt je uit om creatief te zijn en lef te tonen. Het geeft richting en focus en helpt je bij het maken van de juiste beslissingen: ‘Brengt X mij dichterbij of verder weg van mijn doel?’
Subdoelen gebonden aan deadlines en cijfers bieden sturing voor de korte termijn. Ze geven richting aan te nemen acties en zorgen dat je regelmatig kunt evalueren. Zo kun je tijdig ingrijpen en bijsturen.
Grip op de zaak
Door doelen, acties en besluitvorming helder te hebben, krijg je weer grip op je onderneming. Werkprocessen worden efficiënter doordat je geen tijd meer besteedt aan zaken die niet bijdragen aan je doelen. Niets staat meer in de weg om je verkopen op te schroeven en in dat gat in de markt te springen!